تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
3

کیوی و دیابت: تاثیر کیوی بر سطح قند خون

  • کد خبر : 6312
  • 16 فروردین 1402 - 23:17
کیوی و دیابت: تاثیر کیوی بر سطح قند خون

کیوی میوه‌ای کوچک و شیرین با ظاهر قهوه‌ای تیره و گوشت سبز روشن یا طلایی است. کیوی سرشار از ویتامین های C، K و پتاسیم است، همچنین حاوی آنزیم خاصی به نام اکتینیدین است. اکتینیدین می تواند به نرم شدن گوشت کمک کند. کیوی را می‌توان خام خورد یا از آن در غذاهای مختلف مانند […]

کیوی میوه‌ای کوچک و شیرین با ظاهر قهوه‌ای تیره و گوشت سبز روشن یا طلایی است. کیوی سرشار از ویتامین های C، K و پتاسیم است، همچنین حاوی آنزیم خاصی به نام اکتینیدین است. اکتینیدین می تواند به نرم شدن گوشت کمک کند. کیوی را می‌توان خام خورد یا از آن در غذاهای مختلف مانند سالاد میوه، اسموتی و غذاهای پخته استفاده کرد. مردم معمولاً از آن در غذاهای آسیایی برای تهیه سس و ماریناد استفاده می کنند.

برخلاف تصور عمومی که کیوی برای افراد دیابتی بسیار شیرین است، بیمار دیابتی می‌تواند از آن به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم لذت ببرد.

اگرچه میوه ها حاوی قندهای طبیعی هستند، اما حاوی مواد مغذی ضروری مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد مبتلا به دیابت انواع میوه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند. میوه های با قند کم مانند انواع توت‌ها، مرکبات و کیوی می توانند به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند.

ارزش غذایی میوه کیوی

صد گرم میوه کیوی حاوی مواد مغذی زیر است:

انرژی: ۶۴ کیلو کالری

پروتئین: ۱٫۰۶ گرم

کربوهیدرات: ۱۴ گرم

فیبر: ۳ گرم

قندها: ۸٫۹۹ میلی گرم

کلسیم: ۳۵ میلی گرم

ویتامین:C  74.7 میلی گرم

بتا کاروتن: ۵۲ میکروگرم

لوتئین + زآگزانتین: ۱۲۲ میکروگرم

کیوی یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی سالم است، زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان می دهد که یک کیوی بیش از ۱۰۰ درصد از ویتامین C توصیه شده روزانه و مقادیر قابل توجهی ویتامین K و پتاسیم را تامین می کند. همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین E، A و فولات است.

کیوی حاوی فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان های قوی است که از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و حتی ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد. در مجموع، کیوی یک غذای خوشمزه و مغذی است که می توانید با خوردن آن احساس خوبی داشته باشید.

شاخص قندی (گلیسمی) میوه کیوی

شاخص گلیسمی (GI) معیاری است که نشان می دهد یک غذا با چه سرعتی سطح قند خون را در بدن افزایش می دهد. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند به سرعت جذب می شوند و باعث افزایش سریع قند خون می شوند. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند، کندتر جذب می شوند و باعث افزایش تدریجی و کندتر قند خون می شوند.

کیوی دارای GI متوسط ۵۰ است. این بدان معناست که نسبت به غذاهای با GI بالا کندتر جذب می شود اما سریعتر از غذاهای با GI پایین جذب می شود.

بار گلیسمی (GL) تاثیر غذا بر سطح قند خون را اندازه گیری می کند. بار گلیسمی هم شاخص GI و هم اندازه غذا را در نظر می‌گیرد. GL کیوی نسبتاً پایین است و حدود ۷٫۳ است. این بدان معناست که بعید است کیوی باعث افزایش سریع یا چشمگیر سطح قند خون شود.

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند میوه کیوی بخورند؟

مدیریت سطح قند خون برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است و یکی از راه‌های انجام این کار، انتخاب غذاهایی است که شاخص گلیسمی (GI) پایین‌تری دارند. کیوی دارای GI متوسط تقریباً ۵۰ است، به این معنی که کیوی کندتر از برخی از غذاهای با GI بالا جذب می شود، اما سریعتر از برخی از غذاهای با GI پایین جذب می شود.

کیوی یک میوه مغذی با فواید بی شمار است که علاوه بر GI متوسط، ویتامین C، K و پتاسیم بالایی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است. علاوه بر این، کالری کمی دارد و ۱۰۰ گرم آن تنها حاوی ۶۴ کالری است.

کیوی می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت باشد. با این حال، تنها زمانی مفید است که با سایر غذاهای غنی از مواد مغذی ترکیب شود و با فعالیت بدنی و دارو متعادل شود. بنابراین، ضروری است که افراد مبتلا به دیابت با یک ارائه دهنده مراقبت‌های سلامت یا یک متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی شخصی که نیازهای سلامتی آنها را برآورده می کند، مشورت نمایند.

فواید میوه کیوی برای بیماران دیابتی

کیوی می تواند یک انتخاب سالم برای افراد مبتلا به دیابت به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشد. در اینجا چند مزیت بالقوه وجود دارد:

شاخص گلیسمی پایین

شاخص گلیسمی کیوی ۵۰ است که در صورت مصرف متعادل آن را به غذای مناسبی برای مبتلایان به دیابت تبدیل می کند.

با این حال، آن را با یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم همراه کنید. علاوه بر این، کیوی گلوکز را به آرامی در جریان خون آزاد می کند. علاوه بر این، اگر دیابت بارداری دارید، انتخاب خوبی است.

محتوای فیبر بالا

کیوی سرشار از فیبر محلول و نامحلول است که هضم غذا را تقویت می کند. آنها همچنین دارای ظرفیت بالایی برای احتباس آب هستند که به جذب و هضم قندهای موجود در غذاهای مختلف کمک می کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که فیبر به تثبیت میزان قند در جریان خون کمک می کند.

منبع خوب ویتامین C

ویتامین C برای رشد بافت هایی که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند ضروری است. همچنین می تواند به کاهش خطر التهاب ناشی از سطح قند خون نظارت نشده کمک کند.

علاوه بر این، ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که به محافظت در برابر درموپاتی دیابتی کمک می کند.

(درموپاتی دیابتی به ضایعات یا لکه های کوچک روی پوست اشاره دارد. این بیماری پوستی دیابتی می تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود، اما تمایل دارد در قسمت های استخوانی مانند ساق پا ایجاد شود. این وضعیت برای افراد مبتلا به دیابت نسبتاً رایج است.)

از لخته شدن خون جلوگیری می کند

خوردن کیوی می تواند برای افراد دیابتی مفید باشد، زیرا این میوه ها می توانند به کاهش میزان چربی در خون کمک کنند. در نتیجه به جلوگیری از تشکیل لخته های خونی خطرناک کمک می کند.

این موضوع برای افراد مبتلا به دیابت حیاتی است، زیرا سطح بالای گلوکز آنها می تواند از حل شدن این لخته ها جلوگیری کند و منجر به تجمع پلاک در شریان ها شود.

راه هایی برای لذت بردن بیماران دیابتی از میوه کیوی

افراد در هر سنی از کیوی لذت می برند. متخصصان سلامت توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل یک وعده کیوی در روز مصرف کنند، زیرا این یک عادت سالم است که میوه های غنی از فیبر و ویتامین C را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

کیوی می تواند به تقویت عملکرد روده، تنظیم فشار خون و مدیریت سطح قند خون کمک کند. راه های زیادی برای گنجاندن کیوی در رژیم غذایی وجود دارد.

در اینجا چند راه مختلف برای گنجاندن کیوی در رژیم غذایی وجود دارد که هر کدام دارای فواید سلامتی منحصر به فردی هستند:

اسموتی کیوی سیب: این اسموتی گیاهی پسند نه تنها خوشمزه است، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد.

پودینگ کیوی چیا: دانه های چیا و کیوی یک صبحانه سالم و مملو از مواد مغذی را تشکیل می دهند.

مافین کیوی: این کلوچه های خوشمزه یک گزینه صبحانه سالم است و می توانید از آنها به عنوان رویه ماست یونانی استفاده کنید.

سالاد خیار کیوی: افزودن کیوی به پایه سالاد خیار، آن را مغذی‌تر می‌کند و طعمی لذیذ و تند می‌دهد.

کیوی خشک: خوردن کیوی خشک به عنوان میان وعده عصر می تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

چاشنی کیوی: کیوی، زنجبیل، سیر، فلفل سبز و گشنیز را با هم آسیاب کنید تا یک چاشنی تند درست کنید که می توانید آن را با مرغ یا ماهی کبابی سرو کنید.

کیوی رایتا: کیوی خرد شده، ماست و نعناع خرد شده را با هم مخلوط کنید تا رایتا با طراوت درست کنید. آن را به عنوان یک غذای جانبی با غذاهای هندی سرو کنید.

اسموتی کیوی: می توانید این اسموتی را با مخلوط کردن کیوی، شیر کم چرب و یک پیمانه پودر پروتئین درست کنید. یک صبحانه یا میان وعده مغذی درست می کند.

کیوی لاسی: کیوی و ماست را با هم مخلوط کنید تا یک نوشیدنی با طراوت درست کنید. به عنوان نوشیدنی یا دسر از آن لذت ببرید.

سالاد کیوی: این سالاد ساده و با طراوت را با مخلوط کردن کیوی خرد شده، خیار و نعناع خرد شده درست کنید.

نتیجه

کیوی به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین (GI) یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به دیابت است. کیوی علاوه بر فوایدی که برای کنترل قند خون دارد، یک نیروگاه تغذیه ای است که می تواند به پیشگیری از ناراحتی‌ها و بیماری‌های مختلف کمک کند.

برای افراد مبتلا به دیابت، مدیریت سطح قند خون و پیروی از یک برنامه غذایی سالم برای کاهش خطرات عوارضی مانند نابینایی، سکته مغزی، قطع اندام تحتانی و حمله قلبی حیاتی است.

کیوی در انواع مختلفی موجود است که هر کدام دارای مشخصات غذایی منحصر به فرد خود هستند.

سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات مفید است که می‌تواند تعادل هورمونی را حفظ کند، کیفیت خواب را بهبود بخشد و سلامت مو و پوست را افزایش دهد. همچنین می تواند بخش ارزشمندی از برنامه کاهش وزن باشد.

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=6312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.