نوشیدنی‌های رژیمی آنقدرها برای سلامتی مفید نیستند

به گزارش پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز)،طبق یک تحقیق تازه که در کالج سلطنتی لندن انجام شد، اگرچه نوشیدنی‌های رژیمی گزینه بهتری نسبت به نوشیدنی‌های قنددار هستند اما شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در این نوشابه‌های بدون قند وجود دارد ممکن است از افزایش وزن جلوگیری نکنند.

محققان بریتانیایی در کنار همتایان خود از دانشگاههای برزیل، دهها مورد از مطالعات صورت گرفته در مورد نوشیدنی‌های بدون قند غیرالکلی را مرور کردند و دریافتند که شواهد محکمی در تایید کمک این نوشیدنی‌ها به کاهش وزن وجود ندارد.

آنها همچنین تاثیر مصرف نوشیدنی‌های بدون قند را به عنوان جایگزین نوشیدنی‌های قنددار در نرخ بیماری مورد بررسی قرار دادند و نتوانستند ارتباطی میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی و کاهش پیشامد چاقی یا دیابت نوع دو بیابند.

به گفته محققان، این به این معنی نیست که نوشیدنی‌های شیرین شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی هیچ مزایایی ندارند. این نوشیدنی‌ها در مقایسه با نوشیدنی‌های قنددار، سیراپ ذرت فراکتوز بالا و یا کنسانتره آبمیوه که در افزایش نرخ چاقی به ویژه در میان جوانان سهم دارند، گزینه سالمتری هستند.

بسیاری از کسانی که می‌خواهند وزن از دست دهند در تلاش برای کاهش کالری، به این نوشیدنی‌های بدون قند روی آورده‌اند چرا که از نظر آنان این نوشیدنی‌ها نسبتا کم ضرر هستند زیرا باعث دریافت پایین‌تر قند می‌شوند.

اما محققان معتقدند که این مساله ممکن است درست نباشد. نوشیدنی‌هایی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل سوکرالوز، آسپارتام و دیگر جایگزین‌های شکر را دارند ممکن است سالمترین گزینه برای پایین نگه داشتن وزن نباشند.

نوشیدنی‌های شیرین شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی کم کالری هستند اما این نگرانی وجود دارد که اینها ممکن است باعث تحریک برخی گیرنده‌های عصبی مزه شیرین در مغز شوند که با پرخوری ارتباط دارند.

با این حال هنوز شواهد در مورد تاثیرات شیرین‌کننده‌های مصنوعی در افزایش وزن روشن نیستند. به همین دلیل است که نوشیدنی‌هایی که با این شیرین‌کننده‌ها شیرین شده‌اند به اندازه نوشیدنی‌های قنددار مشمول مالیات نمی‌شوند.

علاوه بر کمبود شواهد محکم علیه شیرین‌کننده‌های مصنوعی، صنعت و تولیدکنندگان این شیرین‌کننده‌ها هم نتایج مطالعات انجام شده بر شیرین‌کننده‌ها را منحرف می‌کنند و بر ابهامات در مورد نوشیدنی‌های بدون قند می‌افزایند.

این نشان می‌دهد که اگرچه شیرین‌کننده‌های مصنوعی ابزار مفیدی برای بسیاری از کسانی هستند که به نوشیدن نوشابه‌های شیرین عادت کرده‌اند اما این شیرین‌کننده‌ها باید به مقدار متعادل و در بستر یک رژیم غذایی متعادل مصرف شوند.

منبع: the global diabetes community

نظرات ( 1 )

نظر بدهید

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کلیه حقوق این سایت مربوط به پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز) می باشد.