تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
4

غذاهای فوق فرآوری شده احتمال ابتلا به بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهند.

  • کد خبر : 6638
  • 19 بهمن 1402 - 10:22
غذاهای فوق فرآوری شده احتمال ابتلا به بیماری‌های متابولیک را افزایش می‌دهند.

نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در Frontiers in Nutrition منتشر شده است، ارتباط بین بیماری‌های متابولیک و مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را نشان می‌دهد. بیماری‌های متابولیک بر اندام‌ها، بافت‌ها یا سلول‌ها تأثیر منفی می‌گذارند و در اثر تجزیه و سنتز غیرطبیعی برخی مواد در طول متابولیسم ایجاد می‌شوند. عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی […]

نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در Frontiers in Nutrition منتشر شده است، ارتباط بین بیماری‌های متابولیک و مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را نشان می‌دهد.

بیماری‌های متابولیک بر اندام‌ها، بافت‌ها یا سلول‌ها تأثیر منفی می‌گذارند و در اثر تجزیه و سنتز غیرطبیعی برخی مواد در طول متابولیسم ایجاد می‌شوند. عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی بر وقوع آن‌ها تأثیر می‌گذارند که در میان آنها رژیم غذایی یک عامل محیطی به راحتی قابل تغییر است.

غذاهای فوق فرآوری شده به دسته‌ای از مواد غذایی گفته می‌شوند که از فرمولاسیون‌های صنعتی ایجاد شده و در ساخت آن‌ها از عصاره‌ها، افزودنی‌ها و به مقدار کمی مواد غذایی طبیعی، استفاده شده است. نمونه‌هایی از غذاهای فوق فرآوری شده عبارتند از کیک، تنقلات، سوسیس و نوشیدنی‌های شیرین.

در مطالعه اخیر ۱۳ فراتحلیل (متاآنالیز) برای ارزیابی ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و بیماری متابولیک بررسی شدند.

بر اساس نتایج بدست آمده، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده می‌تواند یک عامل خطر برای چاقی در نظر گرفته شود.

همچنین این بررسی ارتباط معنی داری را بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و دیابت نوع ۲ نشان داد و مشخص گردید که مصرف غذاهای فوق فرآوری شده می‌تواند یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد. در بین غذاهای فوق فرآوری‌، گوشت فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر به شدت با خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم مرتبط بود.

مصرف غذاهای فوق فرآوری شده همچنین با افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، فشار خون بالا و سندرم متابولیک  همراه بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است مزایای سلامتی مرتبط با کاهش مصرف غذاهای فوق فرآوری‌ شده وجود داشته باشد و کاهش مصرف این نوع غذاها برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع ۲ (T2DM) و چاقی توصیه می‌شود.

نقطه قوت اصلی این مطالعه ارزیابی جامع کیفیت و اعتبار هر فراتحلیل است. با این حال مطالعات بیشتری برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر بین ارتباط مصرف غذاهای فوق فرآوری‌ها شده و ابتلا به بیماری‌های متابولیک بایستی انجام شود.

منبع: News-Medical.Net

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=6638

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.