ترتیب خوردن غذا در یک وعده غذایی بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارد

یافته‌های یک مطالعه نشانگر آنست که روش ساده‌ای مانند خوردن سبزیجات و پروتئین قبل از کربوهیدرات در یک وعده غذایی ممکن است کاهش قابل توجهی در قند خون و میزان انسولین ایجاد کند.

در تآثیر نامطلوب کربوهیدرات‌ها بر بیماران دیابتی نوع  ۲ و اینکه کاهش مواد قندی شاید مهمترین تغییر برنامه غذایی برای کنترل مقاومت به انسولین باشد، هیچ ابهامی نیست. با این‌حال این مطالعه نشان می‌دهد که ترتیب خوردن غذا در وعده‌های حاوی مواد قندی در کنترل افزایش قند خون مؤثر است.

محققان آمریکایی در کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک که این مطالعه را انجام داده‌اند اظهار می‌دارند که بدترین زمان مصرف مواد قندی (کربوهیدارت) در هنگام خالی بودن معده یا در ابتدای وعده‌ی غذایی می‌باشد. بر اساس نتایج بدست آمده مصرف مواد قندی در پایان وعده غذایی در مقایسه با مصرف آن در ابتدای غذا یا همراه سایر وعده‌ها در کنترل افزایش قند خون مؤثرتر است. همچنین اثرات مفید این برنامه در کاهش سطح انسولین و افزایش سطح هورمون روده‌ای (GLP-1) مشاهده گردید.

هر چند که نیاز است این نتایج با انجام مطالعات گسترده‌تر و متنوع‌تر بیشتر بررسی شوند، با این حال این مطالعه روش ساده و مؤثری را برای کنترل قندخون پیشنهاد می‌دهد.

منبع: the global diabetes community

نظر بدهید

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کلیه حقوق این سایت مربوط به پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز) می باشد.