آیا تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت سودمند است؟


تخم مرغ غذایی کم کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بسیار پایین است و به همین دلیل منبعی سرشار از پروتئین برای افراد مبتلا به دیابت است.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) اعلام کرد به علت  شاخص گلیسمی پایین تخم مرغ به این معنا که بر میزان قند خون افراد اثر کمتری دارد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است.

شاید افراد نگران  میزان کلسترول در تخم مرغ باشند، اما کارشناسان معتقدند خوردن تخم مرغ در حد اعتدال تاثیری بر سطح کلسترول منفی  ندارد.

در این مقاله، ما به تاثیر ارتقا سلامتی با خوردن تخم مرغ در افراد مبتلا به دیابت می پردازیم. اگر مبتلا به دیابت هستید، ما هر خطری احتمالی در ارتباط با  خوردن تخم مرغ و بهترین راه برای چگونگی مصرف را تحت پوشش قرار داده ایم.

چه ارتباطی بین دیابت و مصرف تخم مرغ وجود دارد؟

کارشناسان تغذیه گنجاندن تخم مرغ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم در افراد مبتلا به دیابت را توصیه می کنند.

دیابت می تواند توازن بین کلسترول  LDL (بد) و  HDL (خوب) در بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

دیابت می تواند فرد را در معرض مخاطرات ابتلا به بیماری های قلبی قرار دهد. عده ای نیز نگران استفاده از تخم مرغ به سبب افزایش سطح کلسترول می دانند که می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

مصرف کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول در روز را انجمن دیابت آمریکا (ADA)  به افراد توصیه می کند.

تخم مرغ دارای  کلسترول بالایی ست و تخم مرغ های بزرگ حاوی حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسترول است. با این حال، تحقیقات نشان داده است،  بطورکلی کلسترول موجود در غذاها تاثیر کمی در افزایش کلسترول بدن دارد.

در عوض، خطر مصرف مواد غذایی پر چرب اشباع شده برای مثال،  غذاهایی شامل کیک  و بیسکوئیت، بیکن، آب نبات ها و شکلات های فرآوری شده می تواند باعث افزایش سطح کلسترول شود.

بهترین غذاها برای افراد مبتلا به دیابت چیست؟

در این مقاله، ما به تعدادی از بهترین غذاها برای افراد مبتلا به دیابت نگاه می کنیم و بعضی از آنها شاید محدودیتی برای استفاده داشته باشند.

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان می دهد که خوردن تخم مرغ به طور منظم می تواند قند خون ناشتا در افراد پیش از ابتلا به دیابت و مبتلایان به دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد. محققان اظهار می کنند خوردن یک تخم مرغ در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

در تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که افراد پیش از ابتلا به دیابت یا مبتلایان به دیابت نوع ۲ در رژیم غذایی با تخم مرغ تغییری منفی در نمایه چربی خود پس از استفاده از تخم مرغ مشاهده نکرده اند. نویسندگان پیشنهاد می کنند که داشتن یک رژیم غذایی پر تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت قابل قبول و سالم است.

تخم مرغ و تغذیه

تخم مرغ حاوی کولین (choline) ، سبب تقویت خلق و خو و حافظه است.

تخم مرغ غذایی “متراکم” است به این معنا که سرشار از مواد مغذی و کم کالری است. غذاهای حاوی پروتئین شامل تخم مرغ،  می توانند سبب احساس سیری فرد شود و می تواند در افراد مبتلا به دیابت برای حفظ وزن مناسب کمک کند.

تخم مرغ یک پروتئین کامل است، به این معنا که شامل تمامی ۹ آمینو اسیدی ست که بدن خود بخود تولید نمی کند و باید بدن از طریق رژیم غذایی دریافت کند.

یک تخم مرغ بزرگ پخته شامل ارزش غذایی زیراست:

  • ۶٫۲۵  گرم پروتئین
  • .۷۴  گرم چربی
  • ۰٫۳۵  گرم کربوهیدرات
  • ۷۲  کالری
  • فاقد فیبر رژیمی ست

در حالی که اکثر پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ است، اما زرده نیز با چربی سالم و با بسته ای از ویتامین ها شامل   A، D، E  و K و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین (lutein) را داراست. تخم مرغ همچنین منبعی سرشار از ویتامین B12 و مواد معدنی مانند آهن، مس و روی است.

یکی دیگر از اجزای  اصلی تخم مرغ،کولین (choline) است که در فرآیند عملکرد بدن مانند حافظه و خلق و خوی دخیل است و نیز نقش مهمی در بارداری و رشد مغز جنین دارد.

راه های تغذیه سالم با تخم مرغ برای دیابتی ها

بهترین روش برای پخت تخم مرغ آب پز، نیمرو و یا املت با  شیر کم چرب* است.

توصیه می شود بجای استفاده از تخم مرغ با غذاهای پر چرب اشباع شده، مانند پنیر و بیکن (گوشت های چرب نازک)  بهتر است تخم مرغ را با سبزی های خرد شده یا سالاد مصرف شود.

در صورتیکه  نیمرو درست می کنید بهتر است از روغن های سرخ کردنی سالمتر که برای سلامت قلب مناسب هستند مانند ذرت، کلزا و روغن زیتون استفاده کنید.

*  2 عدد تخم مرغ را با ۱ لیوان شیر خوب مخلوط کنید و در کمی روغن بمدت ۵ دقیقه تفت دهید  تا شیر به خورد تخم مرغ برود، املتی لطیف و نرم نوش جان بفرمایید.

خلاصه

افراد مبتلا به دیابت می توانند تخم مرغ را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است توازن و اعتدال در مصرف  تخم مرغ نباید سبب مخاطرات بیماری قلبی در فرد شود و می تواند سطح گلوکز خون ناشتا را نیز بهبود بخشد.

محققان فشار خون و قند خون را با کلسترول مرتبط دانسته اند، بنابراین توجه داشته باشید چگونگی رژیم غذایی می تواند بر این عوامل تأثیر گذار باشد. تخم مرغ های آب پز و املت تخم مرغ با شیر کم چرب گزینه های مناسب و سالم برای مصرف تخم مرغ هستند.

ملاقات منظم با پزشک برای پیشگیری از مخاطرات ابتلا و شناسایی هر نوع بیماری لازم و ضروری است و در صورت لزوم تغییراتی در رژیم غذایی و شیوه زندگی را ایجاد نمایید.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324522.php

ترجمه: میراندا فیروزبخش

نظر بدهید

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

کلیه حقوق این سایت مربوط به پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز) می باشد.