تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
2

تفاوت میکروبیوم روده در دوران نوزادی ممکن است بتواند دیابت نوع ۱ را پیش بینی کند

  • کد خبر : 6586
  • 04 مهر 1402 - 20:49
تفاوت میکروبیوم روده در دوران نوزادی ممکن است بتواند دیابت نوع ۱ را پیش بینی کند

براساس یک تجزیه و تحلیل جدید منتشر شده در مجله دیابت شناسی، کودکانی که به دیابت نوع ۱ مبتلا می شوند، ممکن است نشانه هایی از این افزایش خطر را در میکروبیوم روده خود – باکتری ها، قارچ ها و دیگر موجودات زنده که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند – در یک سالگی […]

براساس یک تجزیه و تحلیل جدید منتشر شده در مجله دیابت شناسی، کودکانی که به دیابت نوع ۱ مبتلا می شوند، ممکن است نشانه هایی از این افزایش خطر را در میکروبیوم روده خود – باکتری ها، قارچ ها و دیگر موجودات زنده که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند – در یک سالگی نشان دهند.

در سال‌های اخیر، یکی از موارد تمرکز اصلی تحقیقات بر روی دیابت نوع ۱، شناسایی علائم این بیماری در اسرع وقت بوده است – به طور ایده‌آل مدت‌ها قبل از غیر طبیعی شدن سطح گلوکز خون. محققان نشانگرهای خونی مرگ زودرس سلول های بتا (سلول های بتا در پانکراس انسولین تولید می کنند)را شناسایی کرده اند که ممکن است در سه ماهگی آشکار باشد، همچنین انواع ژنتیکی که ممکن است کودکان در معرض خطر بالای دیابت نوع ۱ را شناسایی کنند. در حال حاضر یک درمان دارویی تایید شده برای به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع ۱ وجود دارد و سایر استراتژی‌ها ممکن است به کند کردن پیشرفت بیماری کمک کنند، از جمله داروی فشار خون و حتی مکمل‌های ویتامین D.

برای آخرین تجزیه و تحلیل، محققان علاقه مند به بررسی رابطه بین میکروبیوم روده نوزادان و خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ در آینده، تا ۲۰ سال بعد بودند. شرکت کنندگان نوزادانی بودند که در یک مطالعه سلامت عمومی به نام همه نوزادان در جنوب شرقی سوئد ثبت نام کردند که شامل نمونه مدفوع در سن متوسط ۱۲٫۵ ماهگی بود. در مجموع ۱۶ نوزادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا شدند – با میانگین سنی ۱۳٫۳ سال – و ۲۶۸ نوزاد که به دیابت نوع ۱ مبتلا نشدند، در این تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

تفاوت میکروبیوم در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱ مشاهده می شود

محققان از روش های توالی یابی DNA و RNA برای شناسایی تفاوت های موجود در میکروب های موجود در نمونه مدفوع نوزادانی که به دیابت نوع ۱ مبتلا شده بودند، در مقایسه با افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند، استفاده کردند. آنها دریافتند که گروه‌هایی از باکتری‌های موسوم به Parasutterella و Eubacterium بیشتر در نوزادانی دیده می‌شوند که دیابت نوع ۱ نداشته‌اند، در حالی که گروه دیگری به نام Porphyromonas بیشتر در افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا شده‌اند دیده می‌شود. علاوه بر این، فراوانی نسبی گروهی از باکتری‌ها به نام رومینوکوکوس «یک عامل تعیین‌کننده قوی در تمایز» بین نوزادانی بود که به دیابت نوع ۱ مبتلا می‌شوند و آن‌هایی که به دیابت مبتلا نمی‌شوند.

محققان خاطرنشان کردند که باکتری های روده نقش کلیدی در سیستم ایمنی دارند و دیابت نوع ۱ زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های تولید کننده انسولین پانکراس حمله کند. بنابراین در حالی که این مطالعه نشان نداد که باکتری های روده در ایجاد دیابت نوع ۱ نقش دارند (فقط نشان داد که تفاوت هایی وجود دارد)، در واقع ممکن است چنین باشد – و برداشتن گام هایی برای تغییر ترکیب باکتری های روده کودک ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش دهد. محققان نتیجه گرفتند: «این تحقیق نشان می‌دهد که نشانگرهای زیستی میکروبی برای دیابت نوع ۱ ممکن است در سن یک سالگی وجود داشته باشد،» و افزودند که «امکان جلوگیری از شروع بیماری با تغییر یا ارتقای یک میکروبیوم «سالم» روده جذاب است.

منبع: diabetes self management

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=6586

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.