تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
2

سرکه سیب در کاهش وزن و بهبود سوخت و ساز بدن مؤثر است

  • کد خبر : 6671
  • 25 اسفند 1402 - 2:25
سرکه سیب در کاهش وزن و بهبود سوخت و ساز بدن مؤثر است

در مطالعه اخیر منتشر شده در BMJ Nutrition, Prevention, and Health، محققان اثرات مصرف سرکه سیب (ACV) بر وزن، قند خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول در بین افراد لبنانی را بررسی کردند. چاقی که یک نگرانی رو به رشد جهانی است، با عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی مرتبط است که خطر ابتلا به […]

در مطالعه اخیر منتشر شده در BMJ Nutrition, Prevention, and Health، محققان اثرات مصرف سرکه سیب (ACV) بر وزن، قند خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول در بین افراد لبنانی را بررسی کردند.

چاقی که یک نگرانی رو به رشد جهانی است، با عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی مرتبط است که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌های رایج و آرتروز و همچنین هزینه های مراقبت های بهداشتی در دوران کودکی و نوجوانی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

افزایش میزان چاقی، بکارگیری استراتژی‌های نوآورانه کنترل وزن را ضروری می کند.

با توجه به مزایای سلامتی سرکه سیب این ماده غذایی به عنوان یک ابزار بالقوه کنترل وزن مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات بر روی موش های تغذیه شده با رژیم پرکالری نشان می دهد که مصرف منظم سرکه سیب استرس اکسیداتیو، قند خون، پروفایل لیپیدی و خطر چاقی را در حیوانات موش نر کاهش می‌دهد.

سرکه سیب تخلیه معده را کند می‌کند، سیری را افزایش می‌دهد و گرسنگی را کاهش می‌دهد. با این حال، برای درک تأثیرات آن بر وزن بدن، تحقیقات گسترده‌تر و طولانی‌مدت مورد نیاز است.

در مطالعه اخیر، محققان ایمنی و اثربخشی سرکه سیب را در کاهش وزن و بهبود شاخص‌های چربی و قندی در میان جوانان لبنانی با مقادیر شاخص توده بدنی (BMI) بالا بررسی کردند.

محققان ۱۲۰ فرد دارای اضافه وزن و چاقی (۷۴ زن و ۴۶ مرد) را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کردند.

این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه سرکه سیب سه بار در روز به طور قابل توجهی معیارهای تن سنجی مانند شاخص توده بدن، وزن، نسبت چربی بدن (BFR)، دور کمر و باسن، قند خون ناشتا، کلسترول و سطوح تری گلیسیرید را بین هفته های ۴ تا ۱۲ کاهش داد.

کاهش شاخص توده بدنی و وزن وابسته به مقدار مصرف و زمان بود که بیشترین تغییرات در هفته ۱۲ اتفاق افتاد.

اثر سرکه سیب بر دور باسن/کمر و BFR نیز وابسته به زمان بود و بیشترین تأثیر آن پس از ۱۲ هفته مصرف خود را نشان داد.

نتایج نشان می دهد که مصرف روزانه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب به مدت حداقل هشت هفته می تواند سطح قند خون ناشتا، تری گلیسیرید و کلسترول تام را در افراد دارای اضافه وزن یا چاق کاهش دهد.

شرکت کنندگان هیچ اثر مضر یا جانبی مشهودی را در طول تجویز ۱۲ هفته ای سرکه سیب گزارش نکردند.

یافته های این مطالعه نشان داد که مصرف سرکه سیب فاکتورهای تن سنجی را کاهش می دهد و در عین حال سطح گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول خون را در نوجوانان و بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق بهبود می بخشد.

این یافته ها ممکن است از توصیه های مبتنی بر شواهد برای استفاده از سرکه سیب به عنوان یک مداخله غذایی در کنترل چاقی حمایت کند.

منبع: news-medical

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=6671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.