تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳ Tuesday, 28 May , 2024
2

شکر: واقعیت یا افسانه

  • کد خبر : 5817
  • 19 آبان 1401 - 6:00
شکر: واقعیت یا افسانه

​​​​​​​​اطلاعات نادرست زیادی در مورد دیابت وجود دارد، به خصوص وقتی پای قند در میان باشد. سال‌ها به افراد مبتلا به دیابت گفته می‌شد که در تلاش برای مدیریت قند خون، از شکر اجتناب کنند. اما مدیریت قند خون بسیار پیچیده‌تر است، و اکنون می‌دانیم که قند و شکر، در حالی که مطمئناً چیزی است […]

​​​​​​​​اطلاعات نادرست زیادی در مورد دیابت وجود دارد، به خصوص وقتی پای قند در میان باشد. سال‌ها به افراد مبتلا به دیابت گفته می‌شد که در تلاش برای مدیریت قند خون، از شکر اجتناب کنند. اما مدیریت قند خون بسیار پیچیده‌تر است، و اکنون می‌دانیم که قند و شکر، در حالی که مطمئناً چیزی است که باید محدود شود اما کاملاً غیر مجاز نیست. ​

اما شما چطور می‌توانید نوع و میزان مجاز بودن شکر را درک کنید؟ در مورد شکر موجود در میوه چطور؟ آیا خوردن آن خوب است؟ بیایید کمی از این سردرگمی را برطرف کنیم و اطلاعاتمان را درست تنظیم کنیم! ​

خوردن شکر باعث دیابت می‌شود.

​​​​​​​​افسانه

​​​​​​​​دیابت نوع ۱ به دلیل نقص سیستم ایمنی رخ می‌دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی سلول‌های پانکراس که انسولین می‌سازند را از بین می‌برد. علت دقیق دیابت نوع ۱ مشخص نیست، اما محققان فکر می‌کنند که شاید ویروس‌ها یا ژنتیک مقصر هستند. دیابت نوع ۲ در خانواده نیز وجود دارد و یک وضعیت مقاومت به انسولین است، که به این معنی است که بدن نمی‌تواند به درستی از انسولین خود استفاده کند. اضافه وزن و داشتن یک سبک زندگی غیر فعال از عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. به طور غیرمستقیم، شکر ممکن است خطر دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، به خصوص شکر به شکل نوشیدنی‌های شیرین، مانند سودا و آب‌میوه. همچنین غذاهای قندی کالری بالایی دارند که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اما تصور نمی‌شود که قند علت مستقیم دیابت باشد. ​

غذاها می‌توانند حاوی منابع “پنهان” شکر باشند.

​​​​​​​​واقعیت

​​​​​​​​شکر سفره، که ساکارز نیز نامیده می شود، تنها چند نام برای شکر هستند. اما شکر کلاه‌های زیادی بر سر دارد، و با وجود اینکه “طبیعی” بودن آن ممکن است مانند “شهد آگاوا آبی ارگانیک” به نظر برسد، اما شکر شکر است. عسل , ملاس , شربت ذرت , شربت نیشکر , دکستروز , مالتوز و شربت اینورت تنها تعدادی از موادی هستند که در زیر هر تبلیغاتی واقعا فقط شکر هستند . ​

شکر متفاوت از کربوهیدرات است.

​​​​​​​​افسانه

​​​​​​​​شکر نوعی کربوهیدرات است. برخی افراد کربوهیدرات را به دو گروه تقسیم می‌کنند: ساده و پیچیده. کربوهیدارتهای ساده چیزهایی مثل شکر، آب‌نبات و سودا و هم چنین آب‌میوه و میوه هستند. کربوهیدرات های پیچیده نشاسته هستند و نمونه هایی از آنها نان، ماکارونی، برنج و غلات است. تفاوت در این دو نوع با ساختار شیمیایی و همچنین سرعت هضم و جذب آن‌ها ارتباط دارد. کربوهیدراتهای ساده خیلی سریع هضم می‌شوند، اگرچه کربوهیدراتهای پیچیده تصفیه‌شده (‏فکر کنید نان سفید) ‏نیز به سرعت هضم می‌شوند. اما نکته آخر این است که شکر نوعی کربوهیدرات است، درست مانند میوه، نان، برنج و پاستا. شما می‌توانید یک غذای شیرین را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا زمانی که مقدار کربوهیدرات را بشمارید و سهم آن را محدود کنید. ​

از میوه دوری کنید چون حاوی شکر است.

​​​​​​​​افسانه

​​​​​​​​شکی نیست که نوشیدنی های شیرین، یک آب نبات، یا تعداد انگشت شماری از کلوچه ها ارزش غذایی کمی دارند. اما برخی از غذاها به طور طبیعی حاوی شکر هستند و مواد غذایی زیادی فراهم می‌کنند: میوه مثال خوبی است. هم شامل گلوکز و فروکتوز و هم شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی گیاهی و فیبر است که ما برای سلامتی خوب به آن‌ها نیاز داریم. نوع شکر یافت‌شده در میوه (‏و حتی در برخی سبزیجات) ‏شکر تصفیه‌شده نیست که در سودا یا غلات کودک یافت می‌شود. بله، میوه حاوی کربوهیدرات است، بنابراین شما باید مراقب مصرف خود باشید و مقدار گرم کربوهیدرات را بشمارید. برخی از میوه ها کربوهیدرات کمتری دارند، مانند انواع توت ها، هلو و هندوانه، بنابراین این میوه ها می توانند انتخاب های بهتری نسبت به موز یا انگور باشند. در صورت امکان به سراغ میوه‌های تازه و یا یخ زده بروید و از مصرف آب‌میوه اجتناب کنید (‏که اغلب حاوی قند اضافی است) ‏مگر این که برای درمان قند خون پایین به آن نیاز داشته باشید. ​

قند بیش از حد می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش دهد.

​​​​​​​​واقعیت

​​​​​​​​ما تمایل داریم که شکر را در درجه اول به عنوان عامل تاثیر گذار بر دیابت در نظر بگیریم، اما محققان دریافته اند که خوردن بیش از حد قند می‌تواند احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی داخلی جاما منتشر شد، افرادی که ۲۵ % یا بیشتر کالری روزانه از شکر مصرف می‌کردند، بیش از دو برابر بیشتر از کسانی که کم‌تر از ۱۰ % کالری از شکر مصرف می‌کردند، در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دادند. ​

غیر ممکن است که بدانیم چقدر شکر به غذا یا نوشیدنی اضافه شده‌است.

​​​​​​​​افسانه

​​​​​​​​به خاطر تغییرات اخیر در برچسب ارزش‌های غذایی، شکر اضافه‌شده در حال حاضر در بیشتر برچسب‌ها لیست شده‌است. راهنمای رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها محدود کردن کالری از قندهای اضافه‌شده به کم‌تر از ۱۰ % کل کالری روزانه را توصیه می‌کند. شما نه تنها می‌توانید کل کربوهیدرات و کل قندهای فهرست‌شده در گرم را ببینید، بلکه همچنین قند اضافه در گرم را نیز خواهید دید. به عنوان مثال، “شامل ۷ گرم شکر اضافه شده است.” برای تبدیل سریع، هر ۴ گرم شکر برابر با یک قاشق چایخوری شکر است. ​

منبع: diabetes self management

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=5817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.