تاریخ : جمعه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۱ Friday, 1 July , 2022
2

تأثیر نامطلوب تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی بر مغز کودکان و تشویق آن ها به مصرف غذای ناسالم

  • کد خبر : 3237
  • 31 مرداد 1395 - 14:02
تأثیر نامطلوب تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی بر مغز کودکان و تشویق آن ها به مصرف غذای ناسالم

  به گزارش پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز)، دانشمندان “دانشگاه کانزاس” دریافته‌اند تبلیغات غذایی تلویزیونی، مراکز پاداش در مغز بچه‌ها را تحریک می‌کنند. یافته‌های این مطالعه که در “مجله‌ی کودکان” منتشر شد نشان می‌دهد مشاهده‌ی تبلیغات بازرگانی تلویزیونی مواد غذایی، به طور نامناسبی اهمیت مزه در انتخاب غذایی کودکان را تقویت می‌کنند. همچنین این تحقیق […]

تبلیغات غذایی از طریق مکانیسم‌های نوروبیولوژیکی در اتخاذ تصمیم کودکان تأثیر دارد و در مصرف غذاهای ناسالم، ایفای نقش می‌کند.

تبلیغات غذایی از طریق مکانیسم‌های نوروبیولوژیکی در اتخاذ تصمیم کودکان تأثیر دارد و در مصرف غذاهای ناسالم، ایفای نقش می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز)، دانشمندان “دانشگاه کانزاس” دریافته‌اند تبلیغات غذایی تلویزیونی، مراکز پاداش در مغز بچه‌ها را تحریک می‌کنند.

یافته‌های این مطالعه که در “مجله‌ی کودکان” منتشر شد نشان می‌دهد مشاهده‌ی تبلیغات بازرگانی تلویزیونی مواد غذایی، به طور نامناسبی اهمیت مزه در انتخاب غذایی کودکان را تقویت می‌کنند.

همچنین این تحقیق نشان می‌دهد این محرک‌ها، مسیرهای پاداش مغزی را تقویت کرده که در نتیجه آن کودک را به افراط در خوردن غذای ناسالم تشویق می‌کند.

این تحقیق و نظریه پس از شکست دولت برای محدودکردن تبلیغات غذایی ناسالم در برنامه ی مبارزه با چاقی کودکان، انجام شد.

پزشکان مطرح در “انجمن پزشکی بریتانیا” (BMA) ناامیدی خود را از عدم توانایی “استراتژی چاقی کودکان” برای محدود کردن تبلیغات غذایی ناسالم اعلام کردند.

کودکان در معرض تبلیغات بسیاری زیاد غذاهای با ارزش غذایی کم هستند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند این تبلیغات تأثیر بسیار زیادی بر انتخاب‌های غذایی کودکان و میزان مصرف این غذاها دارد.

در این تحقیق، نویسنده‌ی مسئول، دکتر “آماندا بروس” و همکاران وی، انتخاب‌های بچه‌ها و فعالیت ذهنی آنها را پس از مشاهده‌ی تبلیغات تلویزیونی مربوط به غذا، برای انتخاب غذا، یا محصولات غیرغذایی با هم مقایسه کردند.

در این تحقیق، ۲۳ کودک ۸ تا ۱۴ ساله شرکت داشتند تا عملکرد رفتاری آنها بررسی شود و از آنها خواسته شد به ۶۰ آیتم غذایی خوشمزه یا سالم که در تصاویر نشان داده شده بودند، نمره دهند. همچنین به آنها گفته شد، پس از آزمایش، یکی از آیتم های غذایی انتخابی آنها، به آنها داده خواهد شد.

سپس از  شرکت کنندگان دعوت شد پس از ۱۵ ثانیه مشاهده‌ی تبلیغات غذایی و غیرغذایی تلویزیون، و بدون مشاهده‌ی تبلیغات، بین آیتم‌های غذایی نشان داده شده در تصویرها، مواردی را انتخاب کنند.

درحالیکه افراد درحال انتخاب بودند، مغز آنها با استفاده fMRI، درحال اسکن شدن بود و محققین فعالیت ذهنی آنها را ثبت کردند و گرایشات ذهنی افراد را پس از مشاهده‌ی تبلیغات گزارش کردند.

تعجبی نداشت که طعم غذا، اثر بسیار بیشتری بر تصمیم گیری شرکت کنندگان، پس از مشاهده ی تبلیغات غذایی داشت. همچنین کودکان نیز تصمیم گیریهای غذایی خود را پس از مشاهده ی تبلیغات تلویزیونی، بسیار سریع اتخاذ می کنند.

اسکن های fMRI، افزایش فعالیت بخشی از مغز که در تصمیم‌گیری و انتظار دریافت پادش نقش دارد را نشان داد.

این نشان می‌دهد تبلیغات غذایی از طریق مکانیسم‌های نوروبیولوژیکی و با فعال سازی مناطق ارزشیابی پاداش در اتخاذ تصمیم کودکان تأثیر دارد و در مصرف غذاهای ناسالم، ایفای نقش می‌کند.

به طور کلی، آزمایش‌ها و یافته‌های تصویربرداری مغزی نشان می‌دهد تبلیغات غذایی ممکن است محرک‌های تصمیم‌گیری بیشتری را در جهت جنبه‌های لذت بخش بودن غذا، به جای ارزش سلامتی آن، برانگیزد.

منبع :the global diabetes community

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=3237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 230در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.