تاریخ : شنبه, ۹ اسفند , ۱۳۹۹ 16 رجب 1442 Saturday, 27 February , 2021
0

ارتباط منیزیم در رژیم غذایی با کاهش خطر حمله قلبی، سکته و دیابت

  • کد خبر : 3871
  • 24 آذر 1395 - 20:36
ارتباط منیزیم در رژیم غذایی با کاهش خطر حمله قلبی، سکته و دیابت

رژیمهای غذایی سرشار از منیزیم می‌توانند خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته و دیابت نوع دو را کاهش دهند. این نتیجه حاصل پژوهش فراتحلیلی تازه‌ای است که در نشریه «BMC Medicine» منتشر شد. این تحلیل که بر روی شواهد منیزیم در رژیم غذایی و خروجی‌های سلامت آن صورت گرفت، تا کنون بزرگترین پژوهش در نوع […]

رژیمهای غذایی سرشار از منیزیم می‌توانند خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته و دیابت نوع دو را کاهش دهند. این نتیجه حاصل پژوهش فراتحلیلی تازه‌ای است که در نشریه «BMC Medicine» منتشر شد. این تحلیل که بر روی شواهد منیزیم در رژیم غذایی و خروجی‌های سلامت آن صورت گرفت، تا کنون بزرگترین پژوهش در نوع خود است که شامل داده‌های بیش از یک میلیون نفر در ۹ کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری دیابت (دیابتیک نیوز)، محققان دانشگاه ژیجیانگ و ژنگژو در چین، دریافتند که افرادی که در بالاترین دسته‌بندی مصرف منیزیم در رژیم غذایی بودند، ۱۰ درصد کمتر در خطر بیماری عروق کرونر قلب، ۱۲ درصد کمتر در خطر سکته و ۲۶ درصد کمتر در خطر دیابت نوع دو، در مقایسه با افراد دسته‌بندی پایین، قرار داشتند. نتایج این پژوهش همچنین نشان می‌داد که روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم بیشتر در رژیم غذایی، می‌تواند خطر سکته را ۷ درصد و خطر دیابت نوع دو را ۱۹ درصد کاهش دهد.

دکتر فودی وانگ، سرپرست محققان از مدرسه سلامت همگانی دانشگاه ژجیانگ می‌گوید: «سطح پایین منیزیم در بدن به طیفی از بیماری‌ها نسبت داده می‌شد اما هیچ شواهد قطعی وجود نداشت که ارتباط منیزیم در رژیم غذایی را با خطرات سلامت نشان دهد. فراتحلیل ما، به روزترین شواهد را در پشتیبانی از ارتباط میان نقش منیزیم در غذا و کاهش خطر بیماری‌ها فراهم می‌کند.»

دکتر وانگ می‌افزاید: «دستورالعملهای فعلی سلامت دریافت روزانه حدود ۳۰۰ میلی‌گرم منیزیم را برای مردان و ۲۷۰ میلی‌گرم منیزیم را برای زنان توصیه می‌کنند. با این وجود، کمبود منیزیم نسبتا رایج است و بین ۲.۵ درصد تا ۱۵ درصد از جمعیت عمومی را در بر می‌گیرد. یافته‌های ما برای آگاهسازی عموم مردم و سیاستگذاران در مورد دستورالعملهای رژیمی برای کاهش خطرات سلامت مرتبط با کمبود منیزیم، مهم خواهند بود.»

منیزیم برای سلامت انسان و عملکردهای معمول بیولوژیکی نظیر متابولیسم گلوکز، تولید پروتئین و تولید اسیدهای نوکلئیک مثل دی‌ان‌ای، حیاتی است. رژیم غذایی، منبع اصلی منیزیم است زیرا این عنصر می‌تواند در غذاهایی مثل ادویه‌جات، آجیل، لوبیا، کاکائو، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز یافت شود.

در این تحلیل، داده‌های ۴۰ تحقیق اپیدمولوژیک که در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ صورت گرفته بودند، برای بررسی نسبت میان منیزیم در رژیم غذایی و بیماری‌های مختلف به کار رفتند. در همه این تحقیقات، سطح منیزیم در رژیم غذایی با پرسشنامه خود-گزارشگری فراوانی غذایی یا با یادآوری ۲۴ ساعته رژیم غذایی تعیین شد. از آنجا که سطوح منیزیم که برای تعریف دسته‌بندی‌ها به کار می‌رفتند در مطالعات مختلف با هم بسیار تفاوت داشتند، محققان یک تحلیل دوز-پاسخ برای اثر هر ۱۰۰ میلی‌گرم افزایش منیزیم در رژیم غذایی در روز انجام دادند.

این فراتحلیل، شامل مطالعات مشاهده‌ای است به این معنی که حذف اثر دیگر عوامل زیست‌شناختی و سبک زندگی که ممکن است بر نتایج تاثیرگذار باشند ممکن نیست. همچنین تعیین اینکه آیا منیزیم مسئول مستقیم کاهش خطر بیماریها است یا خیر امکان ندارد. با این حال، اندازه بزرگ این تحلیل، داده‌های قدرتمندی را در اختیار قرار می‌دهد که با تاثیر دادن جنسیت و محل مطالعه هم پایدار بودند. نویسندگان اظهار می‌کنند که یافته‌های آنان این تصور را که افزایش مصرف غذاهای پرمنیزیم برای وضعیت عمومی سلامت مفید است، تقویت می‌کند.

منبع: Medical Xpress

لینک کوتاه : http://diabeticnews.ir/?p=3871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.